وسم “اغضب يا مصري” يرصد 6 سنوات من فشل السيسي

0
دشن مغردون مصريون وسم “#اغضب_يا_مصري” الذي تصدر قائمة الأكثر تداولاً في البلاد طوال يومين، وتحول إلى تظاهرة إلكترونية ضد الرئيس عبد الفتاح السيسي، بعد مرور 6 سنوات على توليه منصبه.

وعدد المغردون أهم أسباب الدعوة للغضب عليه من رفع أسعار الكهرباء، والفشل في مواجهة انتشار فيروس كورونا الجديد، ومعاناة المصريين في المستشفيات، والعجز في ملف سد النهضة.

وكتبت علياء عمر: “الشعب المصري لن يحيا بالخبز والماء فقط فلا بد من الحرية.  ‎#نازلين_٣٠_٦_بالكمامات ‎#اغضب_يا_مصري”.

ودعا جمال عبد العظيم: “‏‎#اغضب_يا_مصري… اليوم الخميس الساعة 12 ليلاً سنغير البروفايل ونرفع علم ثورة 1919 لمدة 24 ساعة، ولنجعل من يوم الجمعة يوماً لإسقاط راية العسكر”.

وسخرت منال محمد: “‏حلوه 6/30 دي يا عماد… حتكتب بكره بشروطك يا جدع. #اغضب_يا_مصري”، وقال أسامة: “‏من نافذة السجن.. الأحرار.. يرون من في الخارج سجناء.. #اغضب_يا_مصري”.

وخاطبت “نونة” السيسي: “‏انت وعدتنا وقلت 30/6/2020 هتشوف مصر تانية خالص واحنا بنوعدك 30/6/2020 طوفان قادم لا محالة. ‎#اغضب_يا_مصري #نازلين_٣٠_٦_بالكمامات”.

وتساءل، أحمد عاطف: “‏أنا فاكر في بداية أزمة الكورونا الجيش نزل وعمل مستشفيات ميدانية وصوروها والناس كانت بتزغرط ساعتها.. السؤال بقى.. فين الكلام ده.  ‎#نازلين_٣٠_٦_بالكمامات #رفع_الحصانة_عن_مرتضي ‎#اغضب_يا_مصري”.

ونقل حساب “مصرية أنا”: “‏5 محامين معتقلين مرشحين لجائزة حقوق الانسان من بريطانيا.. عمرو امام.. ماهينور المصري.. محمد الباقر.. زياد العليمي.. هيثم محمدين.. الخارج بيكرمهم والخونة معتقلينهم. ‎#اغضب_يا_مصري #نازلين_٣٠_٦_بالكمامات”.

وتساءل عمرو: “‏فين القروض اللي استلفناها علشان فيروس كورونا والمستشفيات لا تستقبل المرضى. ‎#اغضب_يا_مصري”.

كما كتب “محمد بدران: “‏‎#اغضب_يا_مصري.. في ذكرى تنصيبه ومع كل فشل للنظام.. لازم نعترف إنه بشكل ما نجح في نفس اللحظة نجاح كبير في تكوين تجمعات من المواطنين الزومبي الحلاليف.. إللي عايشيين بس علشان يستهلكونا ويقرفونا”.

المصدر: وكالات

تعليقات فيسبوك
قد يعجبك ايضا

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.