ثورة شباب الأطباء في مصر ضد وزيرة السيسي

0

حرب إلكترونية شنها شباب الأطباء على وزيرة الصحة المصرية هالة زايد، تسببت في تصدر وسوم #هالة_ضد_الصحة_والسكان، و#استقالة_٧٠٠٠_طبيب، قائمة الأكثر تداولا على موقع “تويتر”، عقب أزمة تكليف دفعة 2020، وتتمسك به الوزيرة بينما يرفضه أطباء الدفعة ويرونه كارثيا على مستقبلهم، ما تسبب في خروج 7 آلاف طبيب من المنظومة الطبية، رغم عجز الأطقم الطبية في مواجهة أزمة فيروس كورونا المستجد، ومحاولات نظام الرئيس عبد الفتاح السيسي الاستعانة بالصيادلة.

وكتب إيهاب ياسين: “‏للأسف الوزارة بدل ما تحل مشاكل ولادها من قطاع الدكاترة البشريين في مشكلة التكليف راحت تنادي بتحويل الصيادلة لدكاترة بشريين وده يدل على إننا بنواجه جبهة معادية لينا فليه نفضل موجودين في المنظومة دي؟ #هالة_ضد_الصحة_والسكان
#استقالة_٧٠٠٠_طبيب_تكليف”.

وغردت عائشة: “‏هتخلونا نستقيل.. هالة ضدنا كلنا. #هالة_ضد_الصحة_والسكان
#استقالة_٧٠٠٠_طبيب”. وطالبت فاطمة سالم: “‏أظن كفاية مماطلة لحد كدة أوي … #هالة_ضد_الصحة_والسكان #استقالة_٧٠٠٠_طبيب”.

وتعجبت صفاء صافي: “‏‎#هالة_ضد_الصحة_والسكان #استقالة_٧٠٠٠_طبيب.. دول العالم كلها بقت حرفيا بتمجد الدكاترة والطب بقت أسمى وأهم مهنة في العالم إلا مصر ماشالله تولع الكورونا ويولع العيانين وطفش ياييه الدكاترة تروح تخدم شعوب العالم برة بلدها.. المهم قرارات الوزيرة تمشي”.

وقالت بسمة القاضي: “‏وزيرة الصحة المصرية تتعنت مع أطباء التكليف وتُجبرهم على نظام جديد للتكليف غير مدروس وفيه عيوب كارثية. هذا النظام أُعْلِن عن طريق فيديو على الفيسبوك دون الرجوع الي نقابة الأطباء ولا لمجلس الشعب. #هالة_ضد_الصحة_والسكان
#استقالة_٧٠٠٠_طبيب”.

وبمرارة كتبت آلاء: “‏اتخنقت وطلعت كنت بضيع وقت.. ضيعنالك 7 سنين وهنضيعلك كمان و10 سوء استماع وسخرية. #هالة_ضد_الصحة_والسكان #استقالة_٧٠٠٠_طبيب”.

وتعجب بكري: “‏مش من الطبـيعي أبداً أبداً إن ف أي بلد في العالم في وقت جائحة زي الكورونا يجي مسؤول يعطل ٧ آلاف طبيب وطبيبة عن العمل.. أقسم بالله بتكرهونا في البلد وهنطفش منها بسبب تعنتكم .. حد يسمع لميتين اللي جابونا بقا. #هالة_ضد_الصحة_والسكان #استقالة_٧٠٠٠_طبيب”.

وتعجب خالد السلكاوي: “‏‎#السيسي بيطلب من المؤسسة العسكرية تأهيل الصيادلة ليصبحوا أطباء وفي نفس الوقت يوجد ٧ آلاف طبيب تكليف عاطلين عن العمل. #هالة_ضد_الصحة_والسكان #استقالة_٧٠٠٠_طبيب”.

وكتبت ديانا: “‏السيسي عايز يحول فيه الصيادلة لأطباء وعندنا 7000 طبيب مصري تكليف مارس 2020.. العالم كلو دلوقتي عارف قيمة الأطباء ومصر بتعتقلهم وتفصلهم.. عايزين يفضلوا رقم1 ويكون الجيش اللي أنقذ الشعب ويشيل الأطباء من الصورة.. هي دي فيها عند!؟ #هالة_ضد_الصحة_والسكان #استقالة_٧٠٠٠_طبيب_تكليف”. ورأى أحمد فهمي: “‏‎#الثوره_هي_الحل.. الوزيرة عسكري طلبة لدى السيسي. #هالة_ضد_الصحه_والسكان”.

المصدر: وكالات

تعليقات فيسبوك
قد يعجبك ايضا

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.